EX Manifeston periaatteet eli miten erinomainen työntekijäkokemus muotoillaan käytännössä

Tämä on kolmiosaisen blogisarjan osa 3/3.

Blogisarjan kahdessa ensimmäisessä osassa olemme esitelleet uuden EX Manifeston ja kertoneet, miten mielestämme EX Manifeston arvot ohjaavat kohti ihmiskeskeisempää työelämää ja auttavat ajattelemaan koko työelämää uudella tavalla.

Tässä blogisarjan kolmannessa ja viimeisessä osassa jatkamme vielä hetken EX Manifeston pureskelua, kun otamme käsittelyyn sen viimeisen ja konkreettisimman osion, eli periaatteet työntekijäkokemuksen muotoiluun.

Työntekijäkokemuksen How ja What

EX Manifesto kiteyttää seitsemän periaatetta, joita kehotetaan hyödyntämään sekä työntekijäkokemuksen muotoiluprosesseissa että sen lopputuotoksissa. 

Itse olemme aikaisemmin puhuneet siitä, että haluttaessa kehittää työntekijäkokemusta on kiinnitettävä huomiota yhtä lailla siihen, miten (how) prosesseja, käytäntöjä tai kulttuuria kehitetään kuin siihen, mitä (what) kehittämisen lopputuloksena syntyy.

Seitsemän periaatetta työntekijäkokemuksen muotoiluun

Esittelemme seuraavaksi lyhyesti EX Manifeston kiteyttämät periaatteet.

  1. Etsikää ratkaisuja, jotka hyödyntävät sekä organisaatiota että työntekijöitä.

  2. Vahvistakaa ihmiskeskeistä lähestymistapaa, joka kannustaa ja edistää molemminpuolista luottamusta sekä ymmärrystä. 

  3. Tehkää työntekijäkokemuksen kehittämisestä jatkuva tutkimisen, ideoimisen, implementoinnin ja mittaamisen prosessi. Työntekijäkokemus ei tule koskaan valmiiksi ja tärkeintä ei ole niinkään lopputulos kuin se, että olemme tänään parempia kuin eilen ja huomenna taas hieman parempia kuin tänään. Kasvun asennetta siis peliin!

  4. Työntekijäkokemusta ei kehitetä työntekijöille vaan työntekijöiden kanssa yhteiskehittäen. HR tai johto eivät voi tietää, mitä työntekijät tarvitsevat ilman, että sitä heiltä kysytään ja myös todella kuunnellaan.

  5. Arvostakaa vaikeita keskusteluita. Ne ovat merkki siitä, että työntekijät luottavat organisaatioon.

  6. Varmistakaa, että jokaisella johtajalla on omistajuus työntekijäkokemuksesta. Työntekijäkokemus ei ole “HR-asia” vaan se nostettava johdon agendalle.

  7. Mitatkaa työntekijäkokemuksen kehittämisen edistymisestä käyttäen mittarina organisaation parempaa suoriutumista. Mitatkaa organisaation maturiteettia käyttäen mittarina sitä, kuinka paljon työntekijöillä itsellään on mahdollisuuksia vaikuttaa ja muovata omaa työntekijäkokemustaan.

EX Manifeston ohjaamana kohti strategista työntekijäkokemuksen kehittämisen tasoa

Me emme voi ottaa kunniaa EX Manifestosta, koska emme valitettavasti ole olleet sitä muotoilemassa. Mutta iloitsemme ja tunnemme kiitollisuutta siitä, että EX Manifesto kiteyttää hyvin kirkkaaseen ja helposti ymmärrettävään muotoon monia niistä ajatuksista, joita olemme itsekin viime vuosina toistaneet niin blogeissa kuin asiakasprojekteissa. 

Olemme varmoja, että oppien ja oivallusten kautta teidänkin organisaationne on mahdollista nousta työntekijäkokemuksen taktiselta tai jopa sattumanvaraiselta tasolta kohti strategisempaa ja kokonaisvaltaisempaa työntekijäkokemuksen kehittämistä.

Eteenpäin voitte päästä esimerkiksi tutustumalla tähän aikaisempaan blogiimme: Tunnistatko työntekijäkokemuksen tasot? Näin nostatte työntekijäkokemuksen strategiselle tasolle.

Itse haluamme vielä muistuttaa, että valmista ei tule hetkessä ja työntekijäkokemuksen kehittämisessä matka on yhtä tärkeä kuin lopputulos. Kun lähdette kehittämismatkalle EX Manifeston arvojen ja periaatteiden ohjaamana, hyvä lopputulos syntyy kuin sivutuotteena.


Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittajat Laura Hannola ja Linda Rautanen ovat työntekijäkokemuksen konsultteja.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? 

Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

Työntekijäkokemuksen kehittämisen työkalupakki: Stay-haastatteluiden voima

Seuraava
Seuraava

EX Manifeston arvot