EX Manifeston arvot

Tämä on kolmiosaisen blogisarjan osa 2/3.

Blogisarjan ensimmäisessä osassa esittelimme uuden EX Manifeston ja kerroimme, miten se määrittelee työntekijäkokemuksen suhteessa työpaikan kulttuuriin:

  • Työntekijäkokemus (EX) määrittelee ne hetket ja yksilölliset kokemukset työstä, jotka yhdessä muodostavat työpaikan kulttuurin.

Kulttuuria itsessään ei voida hallita, mutta voimme muotoilla ja ohjata niitä yksilöiden kokemuksia, jotka muokkaavat kulttuuria.

Tässä blogisarjan toisessa osassa avaamme tarkemmin kolme keskeistä arvoa, jotka on nostettu EX Manifeston keskiöön. Pohdimme myös omien kokemustemme ja havaintojemme kautta sitä, miten näitä arvoja kannattaa soveltaa käytäntöön.

Arvot ohjaavat kohti ihmiskeskeisempää työelämää

EX Manifesto kiteyttää seuraavat kolme keskeistä arvoa.

  • Rikastava työ (work as enriching over work as extractive)

  • Osaamisen valjastaminen (unlocking talent over fighting for talent)

  • Työntekijät ensin (employee-first over customer-first)

Näiden arvojen tai perusoletusten sisäistäminen auttaa mielestämme ajattelemaan koko työelämää uudella tavalla. Kun sisäistämisen lisäksi niitä lähdetään vielä viemään laajasti käytäntöön, on mahdollista päästä isoin harppauksin kohti parempaa työntekijäkokemusta ja ihmiskeskeisempää työelämää.

Rikastava työ (work as enriching over work as extractive)

Yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, että työ ja työpaikka voivat tuoda ja antaa ihmisen elämään enemmän kuin ottaa. Näin pitäisikin olla, jotta organisaation toiminta voi ylipäätään olla kestävällä pohjalla!

Ihmiset eivät ole koneita, eikä heitä voida johtaa kuin kylmiä resursseja. Työnantajien on korkea aika ymmärtää, että työntekijät ovat ensisijaisesti ihmisiä ja yksilöitä eikä kukaan halua tulla kohdelluksi kasvottomana resurssina tai kapeasti työntekijän roolissa. 

Kokonaisvaltainen ja rikastava lähestymistapa ohjaa näkemään työntekijät laaja-alaisemmin sosiaalisina ja psykofyysisiä olentoina, joilla on erilaisia tarpeita, tunteita ja elämäntilanteita työroolinsa ja tehtäviensä lisäksi. Niissä organisaatioissa, joissa tätä ei ymmärretä, vaanii nurkan takana ajan mittaan irtisanoutumisia, uupumusta sekä lannistuneita ja tehottomia työntekijöitä.

Tämä arvo myötävaikuttaa parhaillaan arjessa positiivisesti työntekijöiden hyvinvointiin, sitoutumiseen sekä isommassa kuvassa kestävämpään työelämään ja luo sitä rikastavaa työtä. 

Miten tätä arvoa kannattaa soveltaa käytännössä? 

  1. Panostakaa ihmislähtöiseen johtamiseen ja ihmisten käyttäytymisen ja motivaation ymmärtämiseen johtoa myöten.

  2. Pohtikaa yhdessä, miten varmistatte, että jokaisen työntekijän hyvinvointi ja osaaminen ovat teiltä lähtiessä paremmalla tasolla kuin teille tullessa.

  3. Huomioikaa liiketoiminnassa sen vastuullisuus ja merkityksellisyys. Tämä tutkitusti vahvistaa työntekijäkokemusta, kun työllä on yhteys ihmisen omiin arvoihin. 

Osaamisen valjastaminen (unlocking talent over fighting for talent)

Onko teidän työpaikan ovella huippuosaajia jonoksi asti tulossa töihin? Veikkaamme, että vastaus on kielteinen. Huippuosaajien - tai edes kelpo työntekijöiden - määrä on auttamatta rajallinen, ja työntekijäpula on todellinen ongelma lähes kaikilla aloilla. 

Vähistä osaajista kilpailemisen sijaan resurssit kannattaakin käyttää viisaammin. Jatkuvan uusien osaajien houkuttelun sijaan tämä arvo ohjaa kääntämään katseen sisäänpäin nykyisiin työntekijöihin: omien osaajien kasvattamiseen, nykyisten kykyjen valjastamiseen sekä ihmisten sitouttamiseen. 

Nykyisistä työntekijöistä ja heidän osaamisestaan huolehtiminen helpottaa parhaimmillaan myös uusien talenttien houkuttelua, koska positiivinen työntekijäkokemus kiirii aina myös ulkopuolelle.

Miten tätä arvoa kannattaa soveltaa käytännössä? 

  1. Ohjatkaa ja tukekaa jokaisen työntekijän tekemistä ja suoritusta systemaattisesti kohti tavoitteita ja jatkuvaa oppimista. Varmistakaa, että jokaisella on edellytykset menestyä työssään.

  2. Tukekaa, kouluttakaa ja sparratkaa esihenkilöitä. Katseen suuntaaminen sisäänpäin omien osaajien valjastamiseen vaatii johtamiselta ja osaamisen kehittämiseltä enemmän ja uudenlaista panostusta kuin aikaisemmin. Valmentavan ja palvelevan johtamisen lisäksi tarvitaan esimerkiksi itseohjautuvuuden tukemista arjessa. 

  3. Tukekaa oppivan organisaation ja tiimien syntymistä erilaisilla toimintatavoilla ja rakenteilla, kuten coaching, mentorointi ja retrospektiivit.

Työntekijät ensin (employee-first over customer-first)

EX Manifeston kolmas arvo nostaa työntekijät toiminnan keskiöön. Työntekijäkokemus vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen, joten työntekijät on perusteltua laittaa jopa asiakkaiden edelle.

Tämä käy monella tapaa järkeen ja sen pitäisi olla yritystoiminnassa mielestämme perusvaatimus. On turha yrittää saavuttaa mitään kovin suurta ilman, että omat työntekijät voivat hyvin ja tulevat kuulluksi. 

Mekin olemme julistaneet mantraa “ihmiset ensin” jo jonkin aikaa samaisesta syystä. Edelläkävijät näyttävät, miten tämä tehdään.

Suomessa Inderes on kirjannut yhtiöjärjestykseensä, että yhtiön tavoitteena on palvella sidosryhmiään seuraavassa järjestyksessä: 

  1. työntekijöitä

  2. yhteisöä

  3. asiakkaita

  4. osakkeenomistajia

Tämä kirjaus poikkeaa osakeyhtiölain perussäännöstä, jonka mukaan yhtiön tavoite on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Inderesin toimitusjohtaja Mikael Rautanen selittää Helsingin Sanomien artikkelissa, että ilman työntekijöitä ei ole firmaa. Näinhän se on yksinkertaisuudessaan. 

Toinen esimerkki on pitkän linjan  johtamisen ja hallitustyön ammattilaisen Mikael Silvennoisen ajatus kirjassa Yrityskulttuuri käytännössä: 

“Voi jopa sanoa, että ihmiset ovat jo niin tärkeitä, ettei yhtiö tarvitse edes liikeideaa. Jos yhtiöllä ei ole liikeideaa, hyvät ihmiset kyllä tekevät sen. Kaikki lähtee ihmisistä.” 

Miten tätä arvoa kannattaa soveltaa käytännössä? 

  1. Viekää arvo sanoiksi ja toistakaa sitä, kuten “Ihmiset ovat meille kaikista tärkeimpiä. Kertokaa meille, me kuulemme ja arvostamme teitä”. 

  2. Pelkät sanat eivät silti riitä. Tarvitaan myös tekoja. Ihmiskeskeinen lähestymistapa haastaa uudistamaan toimintatapoja, kulttuuria ja johtamista, joka ikinen päivä.

Blogisarjan kolmannessa ja viimeisessä osassa pureudumme EX Manifeston seitsemään periaatteeseen, jotka vastaavat kysymykseen, miten erinomainen työntekijäkokemus muotoillaan käytännössä.


Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittajat Laura Hannola ja Linda Rautanen ovat työntekijäkokemuksen asiantuntijoita.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? 

Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

EX Manifeston periaatteet eli miten erinomainen työntekijäkokemus muotoillaan käytännössä

Seuraava
Seuraava

EX Manifesto ohjaa kohti uuden ajan työntekijäkokemuksia