Case Pirkanmaan TE-palvelut:

Työyhteisön ja kulttuurin kehittämisen kokonaisuus

Asiakkaamme

Työ- ja elinkeinopalvelut (TE-palvelut) on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluva työnantajia ja työnhakijoita palveleva paikallishallinnon viranomainen. TE-palveluissa keskitytään tukemaan työnhakijoiden nopeaa työllistymistä, parantamaan osaavan työvoiman saatavuutta ja turvaamaan yritysten toimintaedellytyksiä.

Pirkanmaan TE-toimisto on yksi 15:sta alueellisesti toimivasta TE-toimistosta, jotka tarjoavat TE-palveluita omalla toiminta-alueellaan. Pääosa TE-toimistojen tehtävistä ja niitä hoitavasta henkilöstöstä siirtyy tulevan muutoksen johdosta 1.1.2025 alkaen kuntasektorin työvoimaviranomaiselle.

Lähtötilanne

Kehittämispäällikkö Leena-Maria Surakka kääntyi Fambitionin puoleen, kun Pirkanmaan TE-palveluissa oli tunnistettu tarve sisäisen yhteistyön kehittämiseen liittyvälle koulutukselle tulevaan merkittävään organisaatiomuutokseen valmistautumisen keskellä. 

Tavoitteena oli erityisesti parantaa palvelupäälliköiden ja johdon välistä yhteistyötä ja synergiaa, jotta he voivat tukea toisiaan muutoksessa sekä viedä organisaatiouudistuksen onnistuneesti läpi koko organisaatioon. Yhteisen, osallistavan kehittämisprojektin myötä haluttiin lisätä organisaation uudistumiskykyä sekä työhyvinvointia.

Ratkaisu

Fambition lähestyi asiakkaan toimeksiantoa tutkivalla otteella ja toteutti kehittämiskokonaisuuden, jonka ensimmäisessä vaiheessa vahvistettiin työyhteisön jäsenten kuulluksi tulemisen kokemusta ja kerättiin ymmärrystä koetusta nykytilanteesta haastatteluiden kautta. Tällä lähestymistavalla lähdimme ilman ennakko-oletuksia tutkimaan ja keräämään tietoa työntekijöiden kokemuksista, käyttäytymisestä, ajattelusta ja tunteista.

Seuraavassa vaiheessa työstimme yhteisen työpajan muodossa haastatteluista tehtyjä havaintoja sekä valmensimme esihenkilöitä tunnistetuista kipupisteistä kuten psykologisesta turvallisuudesta sekä tehokkaan tiimityön kulmakivistä.

Viimeisessä vaiheessa fasilitoimme vielä keskustelevan ratkaisutyöpajan, jossa ideoitiin ja kehitettiin yhdessä uusia toimintatapoja, joita työyhteisö lähtee työpajan jälkeen yhdessä kokeilemaan arjessa. Projektin lopputuloksena työyhteisöllä oli selkeä tiekartta ja toimintasuunnitelma, miten he jatkavat kehittämistyötä ketterästi osana arjen toimintaa ja yhdessä työskentelyä.

Kokemus ja palaute

Kehittämispäällikkö Leena-Maria Surakan kommentit yhteistyöstä.

Mikä on ollut projektissa ja yhteistyössä parasta? 

Parasta koko projektissa ja yhteistyössä oli se, että pysähdyimme keskustelemaan ja pohtimaan asioita syvemmin ja jokaisella oli mahdollisuus tulla kuulluksi. Samalla saimme käyttöömme tehokkaita työkaluja, jotka auttavat meitä eteenpäin.