Miten HR johtaa työntekijäkokemusta ketterästi

Työntekijäkokemus-blogisarjan osa 1/2: Ketterä HR

Tässä ajassa ei enää riitä se, että HR:ssä toimitaan työsuhteen elinkaaren ja hallinnollisen vuosikellon mukaisesti. Sen sijaan pitää ymmärtää työntekijöitä ja heidän todellisuuttaan entistä paremmin sekä pystyä reagoimaan muutoksiin ja uusiin tarpeisiin riittävän nopeasti.

Tällä hetkellä suuri osa HR:n toiminnoista ottaa isoja tai pieniä harppauksia eteenpäin työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Muutoksen tarvetta ovat tuoneet esille muun muassa HR-ajatusjohtaja Josh Bersin ja Spotifyn CHRO Catharina Berg.

“Almost every HR department I have talk is in the process of transforming. Now is the time to “get on with it – and fast.” We have to shed our administrative history; automate ourselves faster; reskill our own internal teams, and reorganize ourselves into an agile set of experts.”
Josh Bersin, The Big Reset: Making Sense Of The Coronavirus Crisis

“For a successful change you need the support of leaders and employees and you must dare to experiment and develop new, efficient ways of working, improving what you can, and letting go of what no longer works.”
2020: All eyes on HR, Spotify Katarina Berg

Mutta miten tämä tehdään käytännössä?

Perinteinen HR vs. Ketterä HR

Yksi tapa katsoa muutosta ja siihen tarvittavia tulevaisuuden taitoja on verrata perinteistä HR:ää moderniin ja ketterään HR:ään.Ketterän HR:n keskiössä ovat prosessien sijaan työntekijät, mikä tekee toiminnasta heti ihmis- ja asiakaslähtöisempää. HR:n ei enää tarvitse työskennellä omassa nurkkahuoneessaan tai tornissaan kaukana organisaatiosta ja liiketoiminnasta. Ketterän mindsetin omaksuneella HR:llä ei myöskään tarvitse olla itsellään kaikkia vastauksia, vaan niitä lähdetään miettimään yli tiimirajojen ja siilojen, yhdessä työntekijöiden kanssa.

Työntekijäkokemuksen kehittäminen tarkoittaa siis yksinkertaisuudessaan sitä, että ollaan lähellä ihmisiä, kuullaan mikä on heille merkityksellistä ja otetaan työntekijät mukaan.

Tässä listattuna muutamia mielestämme keskeisimpiä näkökulmia mindsetin muutokseen, jota perinteistä ketterämpi HR vaatii:

♦ HR toimii organisaatiossa mahdollistajana ja arvon luojana - tukifunktiona oleminen ei enää riitä.

♦ Työntekijäkokemusta kehitetään yhdessä työntekijöiden kanssa, vähitellen ja askel kerrallaan. Big bang rollouts -ajattelu on kuollut, sillä isot kertaimplementoinnit ovat liian hitaita eivätkä mahdollista käyttäjien osallistamista riittävästi.

♦ Yksilöllisyys, valinta ja räätälöinti ovat päivän sanat. One size fits all -malli, jossa koko henkilöstö käy samat määritellyt prosessit läpi ei enää palvele.

♦ Työntekijäymmärrys voittaa benchmarkauksen. Työntekijäkokemus ei ole parhaiden käytäntöjen kopioimista, vaan omien työntekijöiden kuuntelemista, ymmärtämistä ja auttamista heidän kokemuksestaan käsin.

♦ Ihmiset yksiöinä, joilla on tunteita, toiveita ja tarpeita vs. Ihmiset kylminä resursseina. Tunteissa on paljon tietoa, jota kannattaa hyödyntää työntekijäkomuksen kehittämisessä.

Blogin kirjoittaja Linda Rautanen on työntekijäkokemuksen asiantuntija ja Agile HR Practitioner.

Me saimme elokuussa Agile HR Communityn myöntämät Agile HR Practitioner -sertifikaatit.

Fambitionin Purpose on saada aikaan ihmiskeskeisyyden vallankumous työelämässä. Tätä muutosta teemme parempia työntekijäkokemuksia ketterästi kehittämällä.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

Ketterä HR ja työntekijälähtöinen kehittäminen

Seuraava
Seuraava

Tee nämä muutokset henkilöstökyselyyn, jos haluat parantaa työntekijäkokemusta