Case Lyyti:

Kulttuurin kehittämisen matka liiketoimintastrategian tueksi

Asiakkaamme

Lyyti mahdollistaa merkityksellisiä kohtaamisia tarjoamalla asiakkailleen monipuolisen tapahtumamarkkinointijärjestelmän, jonka avulla voidaan toteuttaa live-, online- ja hybriditapahtumia. Organisaatiossa vahvoihin arvoihin pohjautuva uniikki kulttuuri ja työntekijöitä tällä hetkellä yli 70 ympäri Eurooppaa.

Lähtötilanne

Pitkäaikaisella asiakkaallamme Lyytillä on viime vuosina kehitetty kulttuuria systemaattisesti organisaation kasvaessa ja kansainvälistyessä. Lyytin kulttuurilla on vahva arvopohja, joka on taitavasti kuvattu Lyyti Green Bookissa. Lyytin Chief People & Culture Officer Tino Välimäki kaipasi tuttua ja ketterää kumppania valmentamaan työntekijöitä kohti liiketoimintastrategiaa tukevaa kulttuuria ja toimintatapaa. 

Viime vuodet kehittämisen painopiste Lyytissä on ollut erityisesti psykologisen turvallisuuden ja välittämisen kulttuurin vahvistamisessa. Tällä alueella onkin saatu erinomaisia tuloksia aikaiseksi. 

Tavoitteena oli seuraavaksi kehittää Lyytiä vielä vahvemmin kohti korkean suoritustason ja oppimiskyvyn organisaatiota, jossa sekä yksilöt että yritys voivat menestyä ja saavuttaa tavoitteet. Fambitionin ulkopuolisena asiantuntijana vetämän kulttuurimatkan aikana kerättiin työntekijäymmärrystä sekä valmennettiin ja oivallutettiin työntekijöitä tavoitteen saavuttamiseksi. 

Ratkaisu

Fambition kartoitti työntekijöiltä aloituskyselyn kautta lähtötilannetta sekä nykyisen kulttuurin esteitä ja onnistumisen avaimia matkalla kohti korkean suoritustason organisaatiota.

Alkukartoituksen pohjalta Fambition suunnitteli ja fasilitoi puolen vuoden mittaisen valmennus- ja työpajakokonaisuuden, jonka aikana pureuduttiin porukalla muun muassa korkean suorituskyvyn ja psykologisen turvallisuuden elementteihin ja niiden väliseen yhteyteen. 

Kokonaisuuden tavoitteena oli määritellä ja sanoittaa Lyytin tavoitekulttuuria yhdessä koko porukan kesken sekä tunnistaa ja vahvistaa niitä konkreettisia taitoja eli Lyytin “tribal skillsejä”, joiden kautta tavoiteltu kulttuuri juurtuu arkeen. 

Kokonaisuuden viimeisessä vaiheessa Fambition fasilitoi yhteisen työpajan koko henkilökunnalle yhdessä Lyytin oman People-tiimin ja Hankikanto Oy:n Mirella Keton kanssa. Työpajassa juurrutettiin erilaisten konkreettisten harjoitusten, innostavan yhteisen tekemisen ja oivallusten kautta korkean suorituskyvyn kulttuurin siemeniä arkipäivän kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen.

Kokemus ja palaute

Chief People & Culture Officer Tino Välimäen kommentit yhteistyöstä.

Miten kokonaisuus onnistui?  

Kehitysmatkasta saatiin rakennettua onnistunut kokonaisuus, joka huipentui koko firman livepäivään. Myös jatkosuunnitelmiin panostetiin ja voimmekin luottavaisin mielin jatkaa kehitystä eteenpäin.

Mikä oli suurin hyöty Lyytille? 

Yhteisen asian kehittäminen konkreettisten harjoitteiden kautta. Kompaktit työpajat saatiin hyvällä suunnittelulle ja fasilitoinnille onnistumaan äärimmäisen hyvin.

Mikä on ollut projektissa ja yhteistyössä parasta? 

Fambitionilla on kyky konkretisoida välillä omassakin päässä sekavilta tuntuvat ajatukset arjen tekemiseksi. Ulkoisen kumppanin kanssa ymmärrys on usein haastavaa, mutta Fambitionin kanssa koen asian olevan päälaellaan. Tämä on oman kokemuksen mukaan jopa jossain määrin poikkeuksellista.