Työntekijäkokemuksen kehittämisen työkalupakki: Työntekijäpersoonat

Tämä on kolmiosaisen blogisarjan osa ⅔

Tässä blogisarjassa pureudumme erilaisiin konkreettisiin työntekijäkokemuksen kehittämisen työkaluihin. Toisena työkaluna otamme käsittelyyn työntekijäpersoonat. Työntekijäpersoonat ovat hyödyllinen työkalu organisaation työntekijäkokemusta kehitettäessä. 

Persoonat auttavat ymmärtämään paremmin työntekijöiden monimuotoisuutta, räätälöimään esimerkiksi etuja ja prosesseja sekä luomaan kokemuksia, jotka resonoivat henkilökohtaisemmalla ja tunnepitoisemmalla tasolla. 

Tässä blogissa tutustumme siihen, mitä työntekijäpersoonat ovat, miksi ne ovat tärkeitä ja miten voit hyödyntää niitä työntekijäkokemuksen kehittämisessä.

Mikä ihmeen työntekijäpersoona?

Persoona-ajattelu on lähtöisin asiakaskokemuksen maailmasta, jossa luodaan usein hyvinkin pitkälle vietyjä profiileja eri asiakasryhmille. Persoonat ovat myös työntekijäkokemuksen puolella toimiva työkalu, jolla voidaan kerätä laajempaa ja syvempää ymmärrystä työntekijöiden kokemuksista sekä herättää empatiaa ja innostaa kehittämään työntekijäkokemusta monipuolisesti. 

Työntekijäpersoonien avulla voidaan kiteyttää selkeällä ja helposti viestittävällä tavalla, millaisia erilaisia työntekijäryhmiä teillä on töissä tai ehkä haluaisitte huokutella tulevaisuudessa. Työntekijäpersoonat ovat tarkkoja ja mietittyjä, mutta kuitenkin yleistäviä kuvauksia erilaisista ihmisryhmistä organisaatiossa. Ne ovat kuvitteellisia mutta perustuvat todellisiin havaintoihin ja tietoon. 

Persoonat auttavat ymmärtämään esimerkiksi sitä, millaisia tarpeita ja odotuksia eri työntekijäryhmillä on. Persoonia voidaan lähteä pohtimaan ja kiteyttämään erilaisiin tekijöihin peilaten:

  1. Demografiset tekijät, kuten ikä, sukupuoli, koulutus, työtehtävä 

  2. Psykografiset tekijät, kuten ihmisen arvoihin, ajatuksiin ja käyttäytymiseen liittyvät tiedot

Keskeistä on ymmärtää, että työntekijäkokemuksen kehittämisessä “one size does not fit all”. Ymmärtämällä ja tekemällä persoonien kautta näkyväksi eri työntekijäryhmien ominaispiirteitä, mieltymyksiä ja kipupisteitä voidaan suunnitella kokemuksia, jotka vastaavat heidän erityistarpeitaan.

Persoonien työstämiseen ja määrittelyyn kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan ihmisiä organisaatiosta laajasti. Kun persoonat on kerran mietitty, kiteytetty ja visualisoitu huolellisesti, niiden hyödyntäminen on jatkossa helppoa erilaisiin tarkoituksiin. 

Miten työntekijäpersoonia sitten voidaan hyödyntää käytännössä työntekijäkokemuksen kehittämisessä?

Alla olemme listanneet muutamia tapoja, miten työntekijäpersoonia voidaan hyödyntää käytännössä.

1. Monimuotoisuuden ymmärtäminen

Työntekijäpersoonat auttavat organisaatiota edistämään monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta, kun tunnistetaan erilaisten työntekijöiden taustoja, elämäntilanteita sekä erilaisia tarpeita, toiveita ja huolia. Tämä lisää myös empatiaa ja toisen asemaan asettumista.

2. Osaajien sitouttaminen

Työntekijäpersoonat auttavat organisaatiota ymmärtämään, millaiset asiat motivoivat ja sitouttavat eri työntekijöitä. Näin voidaan parantaa työntekijöiden sitoutumista ja työtyytyväisyyttä sekä vaikuttaa niihin kokemuksiin ja kohtaamisiin, joilla on eniten merkitystä.

3. Sisäinen viestintä

Persoonien hyödyntäminen esimerkiksi uuden strategian tai ison muutostilanteen viestimisessä lisää inhimillisyyttä, jolloin viesti osuu yleensä paremmin perille ja resonoi. Eri persoonat voivat suosia erilaisia viestinnän kanavia ja sävyjä, mikä voidaan huomioida tehokkaassa viestinnässä. Ihmisten erilaisten huolien ja näkökulmien pohtiminen voi lisätä ymmärrystä siitä, mikä juuri heille on viestinnässä tärkeintä.

4. Työnantajakuva ja rekrymarkkinointi
Kohdennettuja viestejä ja markkinointia voidaan luoda myös työntekijä- ja työnhakijapersoonien pohjalta tukemaan rekrytointia ja työnantajakuvaa. Viestit, jotka ovat linjassa kunkin persoonan kiinnostusten kohteiden ja tarpeiden kanssa, lisäävät mahdollisuutta herättää heidän huomionsa. 

5. Johtaminen ja esihenkilötyö

Johtajat ja esihenkilöt voivat käyttää työntekijäpersoonia apuna pyrkiessään ymmärtämään, miten eri työntekijät motivoituvat ja suoriutuvat parhaiten sekä kuinka heitä voidaan johtaa yksilöllisemmin. Tämä auttaa johtajia ohjaamaan työntekijöitä ja tukemaan heidän kehitystään. Persoonien kautta voidaan siis lisätä johtajien ymmärrystä ja arvostusta erilaisia näkökulmia ja kokemuksia kohtaan - kyse on johtamisen supervoimasta eli empatiasta!

Yhteenveto

Työntekijäpersoonat ovat kokeilemisen arvoinen väline työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Persoonat auttavat ymmärtämään työntekijöiden erilaisia tarpeita ja odotuksia sekä tarjoamaan yksilöllisempiä ja parempia työntekijäkokemuksia.

Organisaatioiden kannattaa panostaa aikaa ja resursseja työntekijäpersoonien luomiseen ja niiden hyödyntämiseen strategisesti, mieluiten ottamalla työntekijät mukaan kehitystyöhön. 


Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittajat Laura Hannola ja Linda Rautanen ovat työntekijäkokemuksen konsultteja.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? 

Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

Työntekijäkokemuksen kehittämisen työkalupakki: Työntekijämatkan hyödyntäminen

Seuraava
Seuraava

Työntekijäkokemuksen kehittämisen työkalupakki: Stay-haastatteluiden voima