Ihminen keskiöön - ihmiskeskeinen johtaminen pähkinänkuoressa

Ihmiskeskeisyydellä tarkoitamme tiivistetysti sitä, että ihmisten - sekä työntekijöiden että asiakkaiden - kokemusten ja tarpeiden tulisi ohjata toimintaa. Ihmiskeskeisyyteen sisältyy aina näkökulma inhimillisen kohtaamisen merkityksestä.

Johtamisen näkökulmasta tämä edellyttää siirtymistä organisaatio- ja prosessilähtöisyydestä ihmislähtöisyyteen. Kun rakenteita ja prosesseja tarkastellaan ihmisten näkökulmasta, niitä voidaan päivittää vastaamaan heidän tarpeitaan ja arkeaan paremmin. Yllä olevaan taulukkoon olemme tiivistäneet esimerkkejä, miten ihmiskeskeinen johtaminen eroaa perinteisestä johtamistyylistä.

”Strategia ja prosessit eivät ymmärrä puhetta, eivät tunne mitään eivätkä saa mitään aikaiseksi. Niitä tekevät ja toteuttavat ihmiset sen sijaan ymmärtävät, tuntevat ja saavat.”-Antti Aro kirjassa Työilmapiiri kuntoon

Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittajat Laura Hannola ja Linda Rautanen ovat työntekijäkokemuksen asiantuntijoita.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? 

Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

Kestävä työnantajakuva pohjautuu työntekijöiden aitoon kokemukseen

Seuraava
Seuraava

Put people first - miten edistää ihmiskeskeisyyttä?