Miltä näyttää HR-työn tulevaisuus?

Tulevaisuudesta puhuttaessa tuntuu tärkeältä sivuta tulevaisuuslukutaitoa, joka yksinkertaisuudessaan auttaa ajattelemaan tulevaisuutta laajemmin. Tulevaisuuslukutaito auttaa ennakoimaan ja hahmottamaan erilaisia skenaarioita sekä muovaamaan ajattelumallejamme. Tässä blogissa kurkistamme tämän lukutaidon avulla HR-työn lähitulevaisuuteen.

Tulevaisuuden muutokset näkyvät jo tänään

Työelämän muutostahti on todella nopea, siitä olemme varmasti yhtä mieltä. Katsomalla vaikkapa kymmenen vuotta ajassa taaksepäin huomaamme, että uusia rooleja ja tehtäviä on noussut kuin sieniä sateella vuosien saatossa työelämään. Esimerkiksi Agile Coach -tehtävä on ponnahtanut suosituksi rooliksi, jota vielä hetki sitten ei nähty työpaikkailmoituksissa joitain teknologiayrityksiä lukuunottamatta.

Toinen esimerkki on Head of Employee Experience. Airbnb:n henkilöstöjohtaja on kertonut, että hän keksi tämän uuden roolin asiakaskokemuspuolelta saatujen oppien kautta. Hänen visionaan oli luoda “kuluttaja- eli työntekijätason” konsepti “työntekijäkokemus” yhdistämällä HR, IT ja viestintä sekä käyttäjäkokemuksesta saadut opit. 

Työntekijäkokemusroolit ovat sittemmin laajentuneet moneen muuhunkin organisaatioon, tavoitteenaan luoda työntekijöille ja -hakijoille hetkiä, joilla on merkitystä - moments that matter.

Vuonna 2017 Dell Technologies The Next Era of Human-Machine Partnership raportti  ennusti, että 85% vuoden 2030 työtehtävistä ei oltu tuolloin vielä edes keksitty. Muutos on siis todellakin nopeaa.

HR-työn tulevaisuuden roolit

Kurkataan siis tarkemmin mahdollisia lähitulevaisuuden HR-rooleja. 

21 HR Jobs of the Future on Cognizantin tekemään raportti, josta Harvard Business Review julkaisi myös oman artikkelinsa. Nostamme tästä raportista viisi kiinnostavaa ihmislähtöistä HR-roolia. 

Katsomalla raportin aikajanaa huomaa että karkeasti sanottuna iso osa teknologiakeskeisistä HR-rooleista korostuu joko jo nyt tai lähivuosina. Hyvinvointiin ja merkityksellisyyteen liittyvät roolit tulevat kasvamaan erityisesti vuoden 2025 jälkeen. 

Ihmisten rooli ja siihen panostaminen näyttää siis pysyvän vahvana, vaikka robotit ja teknologiaan suuntaavat roolit tulevat ihmisten rinnalle työelämässä. Ihmiskeskeiseksi tulkitsemamme roolit painottuvat oikeaan alakulmaan. 

Mielestämme kiinnostavimmat nostot tulevaisuuden HR:n ihmiskeskeisistä rooleista:

  1. Director of Well-Being tarjoaa strategista johtamista ja kokonaisvaltaisia hyvinvointipalveluja työntekijöiden emotionaalisen, fyysisen ja henkisen terveyden ylläpitämiseksi. Tavoitteena on luoda inhimillisempi kokemus töissä (human experience) sekä innostaa avoimeen, positiiviseen ja hyvinvoivaan työkulttuuriin.

    Jo nyt on näkyvissä, että yritykset palkkaavat hyvinvointijohtajia ja todennäköisesti suunta vahvistuu  tulevan vuosikymmenen aikana. Työn tulevaisuus on yhä enemmän työntekijöiden hyvinvoinnin tulevaisuus.

  2. Employee Enablement Coach pyrkii luomaan yksilölliset “mahdollistamisstrategiat” ja suunnitelmat jokaiselle työntekijälle. Tämä coach luo suoran suhteen työntekijöihin ensimmäisestä työpäivästä eläkkeelle ja toimii heidän puolestapuhujanaan ja neuvonantajanaan varmistaen, että työntekijöiden työpaikka- ja elämäntilannetarpeet tulevat huomioiduksi. 

    Coach toimii myös "varoittajana" työnantajan suuntaan, jotta organisaatio voi välttää tarpeettomat ja korjattavissa olevat irtisanoutumiset.

  3. Chief Purpose Planner auttaa muotoilemaan ja edistämään yrityksen olemassaolon tarkoitusta (purposea), joka parhaimmillaan tukee sekä asiakas- että työntekijäkokemusta. Koska yrityksen hyvin määritelty tarkoitus houkuttelee asiakkaita ja sitouttaa työntekijöitä, nämä projektit toteutetaan yhteistyössä markkinoinnin, HR:n ja PR:n kanssa.

  4. Future of Work Directorin tehtävänä on analysoida, mitkä taidot ovat tärkeimpiä muuttuvassa tulevaisuudessa. Tämä rooli keskittyy sekä organisaation tulevaisuuden osaamisstrategian määrittelyyn että nykyisten työntekijöiden uudelleenkoulutus- ja osaamistarpeiden arvioimiseen. Tähtäimenä luoda uusia työpaikkoja ja taitoja, jotka ovat kriittisiä organisaation menestyksen kannalta.

  5. Chief Climate Response Leaderin päätehtävänä on kestävän strategian rakentaminen ja varmistaminen. Ilmastonmuutos on huolenaihe monelle – eivätkä työntekijät ole tässä poikkeus. Tässä tehtävässä oleva henkilö varmistaa, että organisaatio osallistuu ilmastonmuutoksen torjuntaan aktiivisesti omalla toiminnallaan. Koska työnhakijat valitsevat potentiaalisia työnantajia yhä useammin kulttuurin ja arvojen perusteella, ilmastotoimien johtaja tekee myös yhteistyötä rekrytointitiimin kanssa.

Yhteinen punainen lanka kaikkien raportissa esitettyjen töiden joukossa on HR:n lupaus yhdistää ihmiset ja liiketoimintastrategia sekä työn tulevaisuuden uudet ja jännittävät tuulet - samalla tukemalla yritysten suurinta voimavaraa eli ihmisiä.

Yhteenvetona voimmekin todeta taas lempimantramme - Ihmiset nostettava keskiöön (put people first). Tällä motolla pääse tulevaisuuden HR-työssä mielestämme hyvinkin pitkälle.

Kuten Lucy Adams sanoo kirjassaan HR Disrupted: It's time for something different - The capabilities HR needs for the future is to “become the go-to experts on human beings”.


Fambition on erikoistunut ihmislähtöisemmän työelämän konsultointiin ja valmentamiseen.

Blogin kirjoittajat Laura Hannola ja Linda Rautanen ovat työntekijäkokemuksen asiantuntijoita.

Haluatko saada ajankohtaisimmat uutiset ja lisää vinkkejä työntekijäkokemuksesta sähköpostiisi? 

Tilaa meidän uutiskirje täältä!

Edellinen
Edellinen

EX Manifesto ohjaa kohti uuden ajan työntekijäkokemuksia

Seuraava
Seuraava

Kestävä työnantajakuva pohjautuu työntekijöiden aitoon kokemukseen