Älä anna kriittisen hetken katkaista kamelin selkää

Uskotko, että työntekijäsi kertovat sinulle, kun heitä painaa jokin asia? Luuletko, että henkilöstökyselyistä ja lähtöhaastatteluista HR ja johto saavat kaiken tarvitsemansa tiedon työntekijäkokemuksesta? Ei pidä paikkaansa, ja me kerromme miksi. 

Jopa 84 prosenttia työnantajista ymmärtää, että työtekijäkokemusta on tärkeää kehittää vastaamaan nykyistä paremmin asiakkaiden ja muuttuvan työelämän tarpeisiin (Deloitte).

Mutta jotta jotakin voidaan tehokkaasti kehittää, on oltava ymmärrys siitä, mitä oikeastaan kehitetään.

Keskustelussa työntekijäkokemuksesta vilisee monia vakiintumattomia termejä ja näkökulmia, joten on hyvä kirkastaa, mistä kaikesta työntekijäkokemus oikeastaan muodostuu.

Mistä työntekijäkokemus muodostuu?

Mitkä ovat työntekijäkokemuksen kannalta kriittisimmät huomioitavat asiat? Kehittämisresursseja on turha laittaa sinne, missä niillä ei ole merkitystä.

Toisaalta on olemassa tiettyjä työntekijäkokemukseen kriittisesti vaikuttavia asioita, joita ei ole varaa jättää huomioimatta. 

MIT:n globaalissa tutkimuksessa havaittiin, että työntekijäkokemus koostuu kahdesta osa-alueesta:

  1. Teknologian ja prosessien mahdollistama matala työn kompleksisuus
  2. Yhteistyötä, luovuutta ja valtaistamista (empowerment) tukevat johtamis- ja käyttäytymisnormit

Työntekijäkokemusta kehittäessä on lisäksi huomioitava niin

  • kulttuurinen,
  • fyysinen kuin
  • digitaalinenkin ympäristö.

Omassa mallissamme tarkastelemme kokemusta monipuolisemmin ja enemmän työntekijän näkökulmasta.

Lopulta merkityksellistä on vain se, millaiseksi työntekijöiden yksilöllinen kokemus muodostuu. Asioita on tarkasteltava alhaalta ylös, työntekijän kokemusmaailmasta käsin.

Kriittiset hetket

Lähestymme työntekijäkokemusta systeemiajattelusta käsin: eri osa-alueet ovat monimutkaisessa vuorovaikutussuhteessa toistensa kanssa. Työnantajan on tärkeää ymmärtää ja huomioida kaikki kokemuksen eri puolet.

Blogin alussa olevassa kuvassa näkyy, millaisista elementeistä me ajattelemme työntekijän yksilöllisen kokemuksen koostuvan. Tunnistamiamme osa-alueita ovat:

  • Saapumiskokemus
  • Yhteisökokemus
  • Kasvukokemus
  • Hyvinvointikokemus
  • Elämäntilannekokemus
  • Epäkohtakokemus
  • Lähtökokemus

Työntekijän kokemuspolulle mahtuu monta – tämänhetkisen käsityksemme mukaan ainakin sata – kriittistä hetkeä. Ne määrittelevät, millaiseksi työntekijäkokemus muodostuu. Esittelemme kriittisiä hetkiä uudessa oppaassamme, jonka voit ladata TÄÄLLÄ.  

Ne kaikkein kriittisimmät hetket eivät tule esille henkilöstökyselyssä tai lähtöhaastattelussa.

Työntekijäkokemusta on johdettava alhaalta ylöspäin, työntekijöitä jatkuvasti osallistaen ja kuullen. Muuten lähdön hetkellä on jo liian myöhäistä etkä saa milloinkaan tietää, mikä oli työntekijällesi viimeinen niitti – kriittinen hetki, joka katkaisi kamelin selän.

 

Kirjoittanut Fambitionin työntekijäkokemusasiantuntija ja sosiaalipsykologi Laura Hannola

 

Lisää blogikirjoituksiamme