Maksaako perheystävällisyyteen sijoitettu pääoma itsensä takaisin?

Hyvinvointi on itseisarvo, jolle ei ole kovin mielekästä laskea hintalappua. Silti se kannattaa mahdollisuuksien mukaan tehdä. Työhyvinvointia ei voi erottaa kokonaishyvinvoinnista, kuten ei työtäkään voi täysin erottaa muusta elämästä.

Työpaikan perheystävällisyys vaikuttaa hyvinvointiin, sillä työntekijä voi paremmin, kun työn ja perheen yhteensovittaminen sujuu. Voiko ja kannattaako perheystävällisyydelle kuitenkaan laskea hintalappua? Ehdottomasti.

Selvitimme Fambitionissa, onko työpaikan perheystävällisyyden taloudellisia vaikutuksia tutkittu. Olihan sitä jonkin verran.

Barbosan ym. tutkimuksessa1 kävi ilmi, että perhemyönteisesti johdetut yritykset ovat kannattavampia ja tuottavampia kuin muut yritykset. Meitä se ei yllättänyt. Näissä työpaikoissa työntekijät sitoutuvat työnantajaansa ja vaihtuvuus on vähäisempää. Myös sairauskulut ja poissaolot vähenevät.

 

Tutkimuksessa selvisi, että perheystävällisyyteen sijoitetulle pääomalle todettiin jopa 168 prosentin tuotto.1 

 

168 prosenttia1! Se on yllättävän iso luku, jonka luulisi kiinnostavan ketä tahansa.

Mistä työnantaja voi aloittaa? Esimerkiksi tutustumalla Fambitionin tietopankkiin, josta esihenkilö, HR-päättäjä tai ylimmän johdon edustaja löytää esimerkiksi:

Tietopankkiin tulee lisää materiaalia, kun vain ehdimme sitä koota iloksenne! Lisäksi olemme tehneet Teknologiateollisuuden tukemana2:

  • perusasioista konkreettiset ja käytännönläheiset pamfletit työnantajalle sekä työntekijälle ja
  • keskustelukortit, joilla helpotetaan perhevapaisiin ja sieltä töihin palaamiseen liittyviä keskusteluja työpaikalla.

 

Kysy näistä materiaaleista lisää meiltä! Tutustu myös palveluihimme tarkemmin esimerkiksi täällä.

 

1 Barbosa ym. Return on Investment of a Work-Family Intervention: Evidence From the Work, Family, and Health Network. J Occupational Environ Med. 2015; 57 (9), s. 943–51.
2FAM Akatemia on Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tukema hankekokonaisuus, jonka tavoitteena on ollut luoda uutta jaettavaa tietoa tukemaan työn ja perheen yhteensovittamista sekä kehittää yhteistyömalli perheellisten työntekijöiden työhön paluun sujuvoittamiseksi.

 

Kirjoittanut Laura Rönnholm, Fambitionin markkinointistrategi. Lauran hyvinvointia parantaa se, että hän saa tehdä työkseen sitä mistä tykkää – huippuporukassa.