Jännittääkö paluu perhevapaalta? Näin onnistut

Töihinpaluuseen vanhempainvapaalta ei ole mitään yhtä oikeaa mallia. Joku voi haluta palata heti täysillä töihin ja toiselle sopii paremmin kevyt osa-aikainen työnteko. Itse palasin ensimmäiseltä äitiyslomalta niin, että tein kerran viikossa aamupäivän töitä. Pääsin kärryille, mitä töissä tapahtui ja sain kaivattua ammatillista tuuletusta taaperoarkeen. Silti pääsääntöisesti olin vielä kotona lapsen kanssa. Tämän jälkeen tein nelipäiväistä työviikkoa, ja olin perjantait hoitovapaalla kotona.

Tuossa elämänvaiheessa opin tasapainoilemaan uudella tavalla perhe-elämän ja työelämän välillä hyvän ajankäytön avulla. Pidän tätä muutosta mahdollisuutena, sillä omalla kohdallani se tehosti omaa työntekoani ja läsnäoloani juuri siellä, missä kulloinkin olin.

Kerroimme aikaisemmin keväällä vinkit työnantajalle, miten hän voi helpottaa avainosaajansa töihin paluuta pitkän tauon jälkeen. Nyt jaamme vinkit työntekijälle*, jolla on myös vastuu onnistuneessa töihinpaluussa.

Näin sinun paluusi sujuu paremmin:

  • Pidä itse aktiivisesti yhteyttä esimieheen ja kollegoihin. Muista, että sinä saat ja voit lähestyä työnantajaa, sillä työnantajalle kynnys ottaa yhteyttä perhevapaalla olijaan saattaa olla korkeampi.
  • Jos esimiehesi ei osoita kiinnostusta tai ole aktiivinen, ole sinä! Esimieskin voi kokea epävarmuutta siitä, milloin ja miten vapaalla olijaa voi lähestyä.
  • Tee suunnitelma perhevapaalta palaamiselle, mutta muista, että on ok muuttaa mieltäsi. Pidä esimiehesi aktiivisesti tietoisena suunnitelmistasi.
  • Muista rakentava kommunikaatio: tuo rohkeasti esiin omat uraan liittyvät toiveet, tarpeet ja unelmat jo ennen varsinaista paluuta.
  • Pidä yllä ammatillista itsetuntoasi esim. Mothers in Business MiB ry:n tapaamisissa, webinaareissa ja oman alan julkaisuja lukemalla. Brändää itsesi sekä päivitetty osaaminen!
  • Suhtaudu myönteisesti ja aktiivisesti muutoksiin. Luottamalla, että vanhemmuus on positiivinen asia, luot itse perhemyönteisempää työelämää. Mieti, miten perheellistyminen on muuttanut sinua ja miten sen voisi kääntää vahvuudeksi työelämässä.
  • Hyödynnä joustoja: porrastettu töihinpaluu, osa-aikatyö tai etätyöt. Vaihtoehtoja riittää, kun uskallat ehdottaa ja kokeilla!
  • Älä tavoittele täydellisyyttä ja muista armollisuus itseäsi kohtaan. Pyydä apua ja luo tukiverkostoja, ovat arjen apurit sitten naapuri, MLL:n lastenhoitaja tai ruokalähettipalvelu!

Elämää ei voi hallita, mutta itseään voi johtaa. Tämä lause pätee töihinpaluuseen varsin osuvasti. Kukaan muu ei voi tietää, minkälaisia ajatuksia ja toiveita sinulla on työnteon ja urasi suhteen tai mitä tunteita ja pelkojakin töihinpaluu ja uusi elämänvaihe sinussa herättää. Kommunikoi toiveesi selkeästi sekä suunnittele ja ehdota sinulle sopivia ratkaisuja rohkeasti. Tärkeintä on löytää se itselle sopiva ratkaisu yhdessä työnantajan kanssa.

Vinkit edellä koskevat toki vain heitä, joilla on työpaikka, mihin palata. Kyselyssämme MiB ry:n Helsingin jäsenille selvisi, ettei 13 prosentilla vastaajista** ollut työtä, mihin palata. Tästä saatamme kirjoittaa jotakin vielä piankin.

 

Kirjoittaja Linda Rautanen on Fambitionin työelämäasiantuntija, jonka kuopus (kuvassa) on nyt viiden kuukauden ikäinen iloinen kesälomailija.

 

*Vinkit muotoilimme Talouselämän artikkelia varten sekä Fambitionin ja MiBin järjestämän työpajan tulosten perusteella. “Uusi minä palaa töihin” -työpajassa saimme arvokasta tietoa omien alojensa huippuosaajien toiveista ja odotuksista työelämälle. 
Työpajassa me puolestamme annoimme osallistujille vinkkejä siihen, mikä on työntekijän osuus onnistuneessa töihinpaluussa. Tapahtuma oli osa Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoittamaa FAM Akatemia -hanketta.
**Kyselymme Mothers in Business MiB ry:n Helsingin paikallisjaoston jäsenille tavoitti 222 vastaajaa toukokuussa 2017. Vastaajista 28:lla ei ollut työpaikkaa, mihin palata.